Klasowe projekty w klasach IV-VI pt. „Czytam, poznaję, rozumiem”

Uczniowie klas IV-VI włączyli się aktywnie w realizację zadań w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0”.
Klasa czwarta przygotowała krótką inscenizację wybranego przez uczniów fragmentu książki „Gdzie jesteś, Cukierku?”. Jest to opowieść o niesfornym kociaku, na którego czekały między innymi wyprawa ratunkowa do przedszkola, niefortunne spotkanie z najprawdziwszym Japończykiem i aktywny wypoczynek na łonie natury. Cukierek był także obiektem badań i stał twarzą w twarz z najprawdziwszą zjawą! Uczniowie upodobali sobie jedną z ciekawych przygód i odegrali krótką scenkę. Następnie wszyscy uczniowie włączyli się do wspólnego czytania przygód Cukierka. Pomysł wspólnego czytania bardzo spodobał się uczniom i wszyscy wyrazili chęć czytania kolejnych fragmentów z innych książek.
Klasa piąta wybrała książkę Joanny Papuzińskiej pt. „Asiunia”. Jest to historia małej dziewczynki, która opowiada o tym jak Niemcy aresztowali jej mamę, jak razem z rodzeństwem zmieniała miejsce zamieszkania, tułała się po obcych ludziach, aby w końcu trafić do babci i tam o głodzie i chłodzie w domku letniskowym dotrwać do końca wojny. Uczniowie przedstawili krótką scenkę, w której Asiunia obchodziła swoje piąte urodziny w towarzystwie najbliższej rodziny – mamy, babci i licznego rodzeństwa. Trwała II wojna światowa, prezenty więc były skromne. Dostała wówczas ołówek, gumkę, zeszyt do rysunków i kredkę. W scence wzięły udział uczennice: Hania Łuszczyńska i Zosia Wiśniewska.
Klasa szósta spotkała się z propozycją Agnieszki Frączek „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą” ilustrowaną przez Joannę Rusinek. Książka bardzo spodobała się uczniom, którzy w skupieniu i z ciekawością wysłuchali historii dzieciństwa jednego z autorów swoich lektur. Ich zainteresowanie wzbudziły także tytuły rozdziałów zaczerpnięte ze wspomnień autora, a dotyczące np. „bzika chemicznego z podbzikiem pirotechnicznym”, czyli pierwszych doświadczeń z piekielnymi miksturami, czy też „kolekcjonerskich skłonności” Julka do gromadzenia najdziwniejszych przedmiotów np. rtęci z rozbitych termometrów, stalówek, muszli czy gazet z całego świata. Uczniowie chętnie wypowiadali się na temat swoich doświadczeń, dopytywali o znaczenie niezrozumiałych wyrazów czy sformułowań, rozwijając zasób leksykalny i wiedzę ogólną. Na koniec spotkania z nową pozycją z księgozbioru naszej biblioteki szkolnej wykonali ilustracje inspirowane przygodami Julka.

Skip to content