Wycieczka klas IV-VI do Kotliny Kłodzkiej

W dniach 12 i 13 czerwca 2023 r.. odbyła się wycieczka klas IV, V i VI do Kotliny Kłodzkiej i okolic.
Celem naszej wycieczki było poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii, poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego oraz podnoszenie sprawności fizycznej.
Aktywnie spędziliśmy czas na wycieczce i mieliśmy okazję zobaczyć i zwiedzić w:

• Kopalnię Złota w Złotym Stoku. Jej zwiedzanie rozpoczęliśmy od Sztolni Gertruda. Podczas całej trasy słuchaliśmy bardzo ciekawych opowieści pani przewodnik. Dowiedzieliśmy się m.in., że ostatecznym produktem kopalni było nie tylko złoto, ale również arszenik. Podziemna trasa kopalni nie jest zbyt długa i co kilkadziesiąt metrów cała grupa zatrzymywała się przy kolejnych atrakcjach. Zobaczyliśmy wagonik, którym transportowano urobek, laboratoryjny piec do wytopu złota oraz kolekcję tablic. Po wyjściu z kopalni przewodnik zaprowadził nas do pobliskiej Sztolni Czarna. Trasa zwiedzania była jeszcze krótsza, ale za to posiadała wspaniałą atrakcję. Zjechaliśmy po niezwykłej zjeżdżalni w dół, potem jeszcze kilkanaście metrów wydrążonym chodnikiem i ujrzeliśmy największy podziemny wodospad w Polsce. Największy nie tylko dlatego, że ma 10 metrów wysokości, ale również dlatego, że jest jedynym podziemnym wodospadem w naszym kraju. Kolorowe oświetlenie spadającej wody jeszcze bardziej podkreślało urok tego miejsca. Z kopalni na powierzchnię wydostaliśmy się za pomocą niezwykłego tramwaju.
  • Pałac Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim. Jest to jeden z najpiękniejszych obiektów na Dolnym Śląsku. XIX-wieczna rezydencja została zbudowana dla Marianny na wzór ówczesnego budownictwa północnych Włoch. Poznaliśmy ciekawą historię pałacu, a w trakcie zwiedzania byliśmy pod ogromnym wrażeniem wielkości tego pałacu i jego piękna.
  • Kłodzko i poznaliśmy jego historię.

Pełni wrażeń, ale i głodni wróciliśmy do autokaru i pojechaliśmy w stronę Zieleńca, gdzie mieliśmy zakwaterowanie i wyśmienitą obiadokolację w pięknym ośrodku „Nartorama”. Po przepysznym posiłku nadszedł wieczór i noc niezapomnianych wrażeń…
Drugiego dnia czekały na nas Góry Stołowe i Szczeliniec – nie są to góry wysokie, nie musieliśmy się więc bać stromych, ani długich i męczących podejść. Wręcz przeciwnie, góry te ze względu na swoją wyjątkową budowę geologiczną są “płaskie jak stół”, stąd zresztą ich nazwa. Jednocześnie oferują wyjątkowe widoki. Najpierw przeszliśmy przez malowniczy, naturalny labirynt Błędnych Skał, w którym kręcono niektóre sceny z filmu “Opowieści z Narnii”. Z przewodnikiem wędrowaliśmy przez szczeliny i zakamarki, pośród wysokich i niskich form skalnych o różnych ciekawych nazwach, takich jak „Skalne Siodło”, „Labirynt”, „Kurza Stopka”, „Tunel” czy „Wielka Sala”. Po chwili odpoczynku przeszliśmy pod Szczeliniec Wielki, najwyższy szczyt Gór Stołowych (919 m n.p.m.). W trakcie wspinaczki zobaczyliśmy kolejne skały o nietypowych kształtach, m.in. „Kwokę”, „Małpoluda”, „Wielbłąda”, „Głowę Księżniczki Emilki” oraz „Słonia”.
W drodze powrotnej musiał być oczywiście oczekiwany przez wszystkich postój w McDonald’s.
Zadowoleni i pełni wrażeń udaliśmy się w podróż powrotną do Czerniny, gdzie czekali na nas rodzice. To była wspaniała, pouczająca wycieczka, którą długo będziemy wspominać.